seen

Kuoro

Kamarikuoro Värinä on Helsinkiläinen sekakuoro, jonka laulajia yhdistää laulamisen palo ja rakkaus hienoon kuoromusiikkiin.

Kamarikuoro Värinä syntyi elokuussa 2013, kun joukko kokeneita opiskelijakuorolaisia halusi perustaa itselleen valmistumisen jälkeisen kuorokodin. Värinän 40 laulajalle kuorolaulu on ilo ja intohimo. Kuoro harjoittelee tavallisesti pari kertaa kuussa maanantai-iltaisin Alppilan kirkossa.

Värinän ohjelmisto on pääasiassa klassista kuoromusiikkia renessanssista nykymusiikkiin. Uusia yleisöjä ja esitystapoja tavoitteleva kuoro on tehnyt muun muassa brunssi- ja tanssikonsertin, esiintynyt niin taaperoille kuin vangeillekin ja noussut näyttämölle laulamaan yhtä hyvin barokkioratoriota kuin neuvosto-operettiakin. Kriitikoiden kiittämä kuoro on voittanut Linzissä Itävallassa Anton Bruckner -kilpailun kamarikuorosarjan huippupistein ja yltänyt Tampereen Sävelen kuorokatselmuksessa kahteen kultaleimaan.

Kuoron nimen takana on ajatus sointiväristä. Kuten soittimilla kuoroillakin on omaleimainen värinsä, joka syntyy pitkällisen yhdessä laulamisen ja keskinäisen kuuntelun tuloksena ja tekee kuorosta kokonaisuuden. Nimi viittaa myös äänen värähtelyyn, hienovaraiseen liikkeeseen, joka kuljettaa äänen ilman halki kuulijalle.

Kuorolaiset ryhmäkuvassa värikkään taustan edessä Nauravat naiset ja hymyilevä mies Kuorolaiset ryhmäkuvassa matkalaukkuineen Berliinin lentokentällä Kaksi hymyilevää naista katsoo kameraan ja pitää käsissään soittimia Kurolainen esittää hiipivää ilvestä ilvespäähine päässään muiden kuorolaisten keskellä lavalla Mustiin pukeutuneet kuorolaiset rennossa ryhmäkuvassa skeittipuiston laidalla aurinkoisena päivänä Kuoronjohtaja maalaa kuorolaiselle kasvomaalia, molemmat ovat pukeutuneet lastenkonserttia varten Osa kuoron mieslaulajista nauraa graffitiseinän edessä Kuorolaisia ulkona kaupunkikierroksella Berliinissä Mustiin pukeutuneet kuorolaiset ryhmäkuvassa portailla pilvetön taivas taustalla Kuoron hallituksen puheenjohtaja takki ja pipo päällä ulkona auringonpaisteessa Kuorolaisia vihreisiin ja ruskeisiin kaapuihin pukeutuneena ja pahviset pupukorvat päässä, poseeraavat jäniksinä lavalla Kuorolaisia ruskeisiin ja vihreisiin kaapuihin pukeutuneena esiintyy Isa-Eerika Lehdon kanssa, taustalla iso valokuva metsästä Naiset hymyilevät toisilleen Mustiinpukeutuneet kuorolaiset seisovat väljässä ryhmäkuvassa vanhojen tehdasrakennusten välissä Kuorolaiset seisovat ryhmässä Brandenburgin portin edustalla aurinkoisena päivänä Kuoronjohtaja taittaa kädet yhteen hymyillen kirkossa Mustiinpukeutuneet kuoron naislaulajat poseeraavat dramaattisin, mutta koomisin elein graffitiseinän edessä Mies ja hymyilevä, punatukkainen nainen keskustelevat graffitiseinän edessä Mustiinpukeutuneet kuoron mieslaulajat poseeraavat nauraen graffitiseinän edessä Punaposkinen nainen katsoo hymyillen alaspäin turkoosi rusetti rinnassaan Mustiin pukeutuneet kuorolaiset laulamassa salissa

Tule mukaan!

Haluatko värinäläiseksi? Otamme uusia laulajia läpi kauden tarpeen mukaan. Ota yhteyttä, niin sovitaan koelaulusta.

↗ Ota yhteyttä

Värinän kannatusjäseneksi voit liittyä verkkokaupassamme. Kannatusjäsenenä tuet kuoron taiteellista toimintaa ja saat tietoa tulevista tapahtumista sekä vapaalippuja konsertteihin.

↗ Värinän Verkkokauppa
Johtaja

Kuoron perustaja ja johtaja Noora Hirn on valmistunut musiikkipedagogiksi kuoronjohto pääaineenaan Metropolia-ammattikorkeakoulun klassisen musiikin osastolta. Hirn opiskeli kuoronjohtoa muun muassa Kari Turusen, Jani Sivénin, Rita Varosen ja Seppo Murron opissa sekä laulua Katri Paukkusen ja Teppo Lampelan johdolla. Hirn johtaa Kamarikuoro Värinän lisäksi Savolaisen Osakunnan Laulajia. Aiemmin hän on johtanut muun muassa Kumpulan kuoroa sekä Vaskivuoren lukion kamarikuoroa, jonka kanssa hän saavutti kilpailuvoiton kansainvälisessä kuorokatselmuksessa Belgiassa 2016. Kuorotyön ohella Hirn työskentelee toimittajana ja äänitystuottajana Yleisradion musiikkitoimituksessa. Hirn on myös yksi renessanssimusiikkiin keskittyvän Vokaaliyhtye Uoman sopraanoista ja perustajajäsenistä.

Laulajat

Sopraanot